خواب درست چگونه است؟

طرز صحیح خوابیدن

بی‌خوابی یکی از نشانه‌های هشدار است که به شما می‌گوید باید نگاهی دوباره به طرز زندگیتان بیندازید.
بی‌خوابی نشان به وجود آمدن عدم هماهنگی در بدن است که با بی‌توجهی به آن مسلماّ مشکل جدی‌تر می‌شود و تا جایی پیش می‌رود که مجبورتان می‌کند توجه کنید.

آهنگ و ریتم خواب هر شخص مختص به اوست و شخص باید بکوشد تا این ریتم را پیدا کند. در این‌صورت است که خواب درست و خوبی را تجربه می‌کند.

مراحل خوابیدن انسان به دو دسته‌ی اصلی تقسیم می‌شوند:
۱) خواب REM (حرکت سریع چشم) که خواب فعال نیز نامیده می‌شود.
۲) خواب NREM (حرکت غیر سریع چشم) که خواب آرام نیز نامیده می‌شود.

اوّلین قسمت خوابِ آرام است که خود به چهار مرحله تقسیم می‌شود:
۱)  گذر بین خواب و بیداری (خواب بسیار سبک). این مرحله بسیار کوتاه است و اگر کسی در این مرحله از خواب بیدار شود احتمالاَ فکر می‌کند که خواب نبوده است.
۲) این مرحله حدود ۲۰ تا ۳۰  دقیقه طول می‌کشد و خواب سبک است. در این مرحله مغزامواج سریع و منظمی به نام «دوک‌های خواب» تولید می‌کند که نشان‌دهنده‌ی مکانیسمی هستند که حساسیت مغز نسبت به اطلاعات حسی‌ (نور، صدا، حرارت، لمس، بو) را کم می‌کند.
۳) خواب عمیق که پاسخ‌دهی بسیار کمی نسبت به محرک‌های خارجی وجود دارد.
۴) خواب بسیار عمیق و مهم‌ترین مرحله‌ی خواب که زمان بازسازی و ترمیم است و تمام فعالیت‌های حیاتی بدن در این مرحله کند می‌شوند. بیدار شدن در این مرحله بسیار سخت است و اگر فرد به زور بیدار شود تا چند دقیقه احساس گیجی می‌کند و موقعیت خودش را نمی‌تواند تشخیص دهد.)

بعد از چهار مرحله‌ی خوابِ آرام فرد وارد مرحله‌ی خوابِ فعال می‌شود. در این مرحله رویا می‌بیند، حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد و چشم‌ها به سرعت حرکت می‌کنند و تنفس و ضربان قلب بالاست. پس از این مرحله مجدداَ به مرحله‌ی اوّل(خواب آرام) بازمی‌گردد.

در طول هشت ساعت خوابیدن حدود پنج تا شش بار این چرخه را طی می‌کنید. برای این‌که درست بخوابید و بعد از بیدار شدن احساس خوبی داشته باشید باید زمان بیدار شدنتان را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که در پایان این چرخه بیدار شوید. در این صورت احساس خستگی نمی‌کنید، حتی اگر فقط یک‌بار این چرخه طی شده باشد. (این پنج مرحله به طور متوسط بین ۲ تا ۲:۲۰ ساعت طول می‌کشد.)

شب‌ها تقریباّ هر دو ساعت یک‌بار مغز شما علائم هشدار‌دهنده‌ای درباره‌ی نزدیک شدن زمان خواب اعلام می‌کند؛ مثل تمایل به خوابیدن، خستگی چشم‌ها، خمیازه و…
با ظاهر شدن این نشانه‌ها فقط ۱۵ دقیقه وقت دارید بدون هیچ مشکلی بخوابید و اگر به آن‌ها توجه نکنید باید ۲ ساعت دیگر صبر کنید.

مثال: شما باید ساعت ۷ از خواب بیدار شوید و شب‌ها حدود ساعت ۲۲:۳۰ احساس خستگی می‌کنید. ترتیب این پنج مرحله در شما به این شکل خواهد بود:
۹:۱۰ <– ۷:۰۰ <– ۴:۵۰ <– ۲:۴۰ <– ۰:۳۰
پس به احتمال زیاد حدود ساعت ۶:۴۵ الی ۷ چرخه‌ی خواب شما کامل می‌شود و این زمان بهترین زمان بیداری برای شماست.
نکته‌ی جالب این است که اگر در این مثال ساعت ۴:۵۰ هم بیدار شوید باز احساس خوبی خواهید داشت.

موفق باشید.

علی

نوشته‌های مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • لطفا از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
دیدگاه‌ها